Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20a41v27e19l 87K74o74l93á53č66e59k 9114914962141

"Moravská identita je životní pocit kterým vás těžko může naplnit nějaký Zlínský kraj." Argumentačně jeden z nejlepších blogů na moravské téma, na hony vzdálený tupému národovectví. Upřímně odpůrci Moravy by měli pochopit, že to není jen o efektivitě ale i o srdci, má-li právo bít hanácké, slovácké, valašské srdce, proč ne to moravské? Krajské identity jsou sociální experiment. když byl Václav Klaus na jedné ze svých prvních návštěv na Vysočině, tak se tam na mítínku (bylo to na moravskobudějovicku) ozvali lidé, že se necítí být doma na Vysočině, že chtějí zpět do Jihomoravského kraje, na což Klaus typicky podrážděně reagoval, že už přece máme ustavené kraje a basta!  Pro toto lidé cinkali klíči v listopadu 1989?

0/0
21.9.2014 15:53

J82a50r71m16i46l22a 91V58a36v30r73o80c64h50o25v61á 8178395946870

?8-o?Slezané jsou Slezané a ne Moravané! Osobně bych místo nesmyslných 14 tzv. krajů raději viděla ČR členěnou na Čechy, Moravu a Slezko. Jistě by to vyšlo levněji, ale to by nepřenesly přes srdce ty davy politických prudilů, kteří potřebují vládnout (jak již mnohokrát za svého hejtmanského působení zdůrazňoval jistý MUDr. Rath).

+1/0
20.9.2014 8:23

P84a61v60e12l 29K53o18l79á96č63e77k 9944714842601

"Slezané jsou Slezané a ne Moravané! Osobně bych místo nesmyslných 14 tzv. krajů raději viděla ČR členěnou na Čechy, Moravu a Slezsko."

Naprosto Vámi souhlasím, jenže to se účelově podsouvá všem moravským hnutím, že údajně ignorují Slezsko, či mluví za něj. Problém však je, že v současnosti žádné hnutí za Slezsko neexistuje. Takže pokud se jednou bude řešit obnova zemského uspořádání, musí se počítat i se Slezskem s tím, že Slezsko s Ostravskem budou tvořit svůj vlastní celek a oprávněně. Osobně si myslím, jak kritizuji kraje, že zrovna dnešní Moravskoslezský kraj svým vymezením jistou logiku má.

0/0
21.9.2014 15:33

V71l42a58s46t70i73m29i34l 60F60r53e10u22n87d 2259441482830

Osobně si myslím že samostanost popřípadě nějaká verze autonomie je absurdní. Na druhou stranu myšlenka aby zemské hranice byly aspoň symbolicky zakreslovány do map ČR se mi líbí...

0/0
19.9.2014 21:59

T66o18m94á64š 19N54o44v92o48t49n56ý 6325207139699

Jedna z věcí, která se mi na vás Moravistech nelíbí, je to, jak si ve svých vyjádřením žonglujete se Slezskem. Někdy píšete o Čechách a Moravě, jindy si vzpomenete, že byste tam měli přdat Slezsko, příště na to zase zapomenete ...

Nelíbí se vám, že moraváci jsou bráni za "svého druhu Čechy", ale lidi žijící ve Slezsku berete za "svého druhu Moravany". 

Jak "Naša zem je Morava a Slezsko."?

Třeba já se cítím být Čechem, který žije v České republice (a ve Slezsku), má národnost českou a státní občanství ČR. Přičemž jsem docela dost slezským lokálpatriotem.

Uznávám, že vzhledem k dlouholetému relativně poklidnému vývoji bez extrémně dramatických přesunů obyvatelstva, se mnozí moraváci mohou cítit patrioty ve smyslu příslušnosti k nějakému národu - takže Moravany. Ale proč by si měli nárokovat, že to tak má být i ve Slezsku?

Být slezským patriotem ve smyslu příslušnosti k národu jde asi docela těžko. Jaký slezský (nebo snad dokonce moravský) národ ve Slezsku? Ve Slezsku se dlouhá staletí poměrně úspěšně prolínaly vlivy polské, německé, české, židovské ev. další. Než si ti naši předkové začali myslet, že tak je to špatně a vlastně by se měli navzájem nenávidět.

Osobně se tedy cítím být slezským patriotem ve smyslu příslušnosti k území a nepotřebuji, aby mi to nějaký Moravista politizoval.

+2/0
19.9.2014 21:01

M77a39r11t45i96n 46K50r24a87u41s 8764680915646

Jsem ze Slezska a také mne to vždy pobaví - kolikrát jsem opravován, když řeknu Slovensko-česká hranice na moravsko-slovenskou hranici, ale ona je tu všude kolem slezsko-slovenská hranice;-)

Moravisté Slezsko popírají aa automaticky ho řadí ke své představě o Moravě, v podstatě jsou tak horší než češi, kteří si Moravu s Čechy nepletou

+3/0
19.9.2014 21:06

P79a84v75e61l 60K33o11l92á62č47e92k 9374254382351

Nikdo nežongluje Slezskem. To je lež. Moravská hnutí nikdy nezpochybňovala Slezsko jako další svébytný subjekt. To že na rozdíl od Moravy u nás slezské hnutí prakticky neexistuje (na rozdíl od toho polského, které je aktivní  a silné) ovšem nemůže zpochybnit legitimitu obnovy Moravy. Je to ta stará známá písnička rozděl a panuj. Bylo by fajn, kdybychom už konečně přestali věci vnímat oním normalizačně zatuchlým nacionálním prismatem. Bohužel zde většina diskutérů opět vše relativizuje a je přesvědčena o své neutuchající pravdě. Kdyby opravdu moravský problém objektivně neexistoval, stále by zde neprobublával. Je to legitimní otázka a v minimálně konsenzuální základně by se mělo jednat o změnách krajských hranic. Co se týče Jihlavy, byla vždy na Moravě, to že se její okrajové části rozrostly přes zemskou hranici až do Čech je úsměvný argument, vezmu-li v potaz, že dnešní krajská hranice kraje Vysočina prochází cca 12 km od hranic okresu Brno - město. Kraj Vysočina absolutně nerespektují právě přirozenou spádovost dobré poloviny kraje na Brno. Že to bylo účelově politické rozhodnutí je nasnadě. To ovšem zdejším diskutujícím nevadí.

0/0
21.9.2014 9:09

J85a20n 14S30e89m19i28k 4474147462489

Ve chvili kdy je i primator prahy z Moraby, nemluve o minulych premierovech etc. by spise byly na miste emancipacni snahy Cechocechu;-)

+1/0
19.9.2014 20:53

P69a71v53e50l 30K22o66l34á56č84e76k 9474444502191

pan Hudeček je typický produkt polistopadové éry, není Moravan, možná Moravák  ale spíše Čech z Moravy, jestli mi rozumíte co tím myslím. Je to tedy o smyšlení těchto poturčenců z Moravy co do Prahy nalezli. Odkud přišli, rádi zapomínají.

0/0
21.9.2014 15:40

V54á38c17l81a59v 52K23r97á58l 4153905572864

Skotsko mělo alespoň tu ropu ale hodně by mne zajímalo, z čeho by chtěli žít tihle vlastenci. Možná z pronájmu Stodolní, nebo prodají nějakou cihelňu Japoncům

+3/0
19.9.2014 20:28

P43a88v75e56l 24K55u85c61h33t90a 4926521167124

Mám nejen Moravu, ale i Moraváky a zejména Moravanky velmi rád, ale myslím si, že by tam byly ještě větší tunely než v dnešních krajích. Spíš bych se přimlouval za jejich redukci, ale to by byl v Olomouci, Zlíně a Jihlavě kvikot ...;-D

0/0
19.9.2014 20:25

P71a11v38e35l 37M81a55r67e19š 2919753382

Jihlava NENI Morava.

Jihlava je stare krslovske horni CESKE mesto.

Na uzemi, které se nazyva Moravou je jeho velmi malá cast

0/0
19.9.2014 20:45

P65a19v28e40l 51K70u17c74h75t68a 4506861717864

Souhlas, když jsem jako děcko měl prvorepublikový atlas, tak zemská hranice procházela Jihlavou a jen menší díl byl moravský. A hlavně tam bývalo dost Němců.

+1/0
19.9.2014 21:00

P36a62v67e75l 83M90a66r10e16š 2949863142

Jo jo Iglau byl německý jazykový ostrov, takové vnitrozemské Sudety.

Bývalo to vystavni, bohate město.Do roku 45, než prevazne německé obyvatelstvo nahradila slovanská luza

0/0
19.9.2014 23:37

P61a31v59e61l 43K17o47l31á79č56e94k 9234724622101

Pane Mareši Jihlava vč, historického jádra leží na Moravě, jen menší, severozápadní část v Čechách. Vždy to bylo moravské město a bývalý Jihomoravský kraj zasahoval hlouběji do českého území. Srovnáme-li ovšem, kolik z území Moravy připadlo do působnosti Jihočeského a Pardubického kraje, kde je obzvláště absurdní, že do něj patří  Moravská Třebová, pak větší část území Moravy bylo připojeno do Čech. Vím jak mi známá z Moravské Třebové vyprávěla , kterak se tam pro návrat na Moravu vyslovilo více jak 90 % obyvatel města. Ovšem nikoho to ovšem v Pardubicích nezajímalo, natož v Praze. Nemá smysl se zde dohadovat. Kraje mají sloužit lidem a to že jejich vznik a podoba bylo účelově politické rozhodnutí, aby se do budoucna nemohla Morava obnovit, je zřejmé. Dodnes nebyl schválen třeba zákon, který by umožňoval změny v hranicích či případné slučování krajů. Zde by pomohla jen referenda.

0/0
21.9.2014 15:27

P44a94v95e34l 69M84a49r20e68š 2419553332

Ze je kraj Vysocina paskvil s vami souhlasim.Takova Trebic ma historicky i spadovosti blize k Brnu, než k Jihlave.Dnes z Jihlavy do Trebice vede jrozna silnice II.tridy, doprava na urady v Jihlavě je tragédie.Kraj absolutně nerespektuje historickou zemskou hranici,dostat se z krajského města do Pardubic,Hradce a obecne na sever země je komplikované po uzkych silnickach, nebo staré Pardubické teati rychlosti lokalky.

Ale to nic nemeni na tom, ze Iglau bylo prevazne nemeckojazycne CESKE město.Ano moderní Jihlava lezi po obou stranách zemské hranice, ovsem historické jadro a prevazna cast starého města je na ceske straně hranice.

0/0
21.9.2014 16:00

P98a54v74e52l 27K33o55l83á12č22e53k 9184884532631

Jihlava měla  v tomto ohledu smůlu, že leží při hranici, takže z čistě jihlavského pohledu chápu, že jsou rádi, že má statut krajského města. Jenže on býval i Jihlavský kraj - circulus Iglaviensis, který respektoval Moravu jako nadřazený celek. Já mám jinak Jihlavu rád, je to krásné historické město ale opravdu, když se zeptáte v Třebíči, Náměšti, na Moravskobudějovicku či Bystřicku, ba i na Novoměstsku, tak pochopitelně mají jiné starosti ale když dojde na toto téma, tak vám kolikrát řeknou, že jich se tady nikdo neptal. Vysočinu pochopitelně vnímám jako region se svým charakterem ale stavět ji proti Moravě? Také si pamatuji jak přejmenovávali západomoravské muzeum v Třebíči na muzeum Vysočiny. Bylo to nutné? Jinak Horácko, které zabírá moravskou část Vysočiny je pochopitelně národopisným regionem Moravy, tak jako Haná či Valašsko.

0/0
21.9.2014 21:30

P48a14v82e21l 79M69a27r13e10š 2719103902

Já jsem rozený Jihlavák a 30 jsem v Jihlavě žil. Mám tam většinu rodiny a často tam jezdím.

Českomoravská vrchovina byl a je chudý a drsný kraj, zimy tu jsou dlouhé a studené, lidé skromní, zbožní, zvyklý na tvrdou práci na chudých kamenitých políčkách, kde se daří jen bramborám, pšenici a lnu. Ovšem je tu nádherná příroda, čistý vzduch a hluboké  lesy plné hub.

Oproti sousední jižní moravě je to kraj převážně venkovský, s množstvím malých, mezi poli rozesetých vísek.

Jihlava byla po staletí nejvýznamnějším ze třech center regionu, bylo to hrdé a bohaté Královské horní město. Druhé největší náměstí v zemích Koruny České lemovaly honosné kamenné měštanské domy.Bylo to hospodářské, průmyslové a ekononické  srdce kraje.

Ač jsem ted šestým rokem obyvatelem Brna a předtím jsem žil deset let v Praze, srdcem  budu doma vždy u nás na Vysočině.

https://www.youtube.com/watch?v=L80OrirCbWs

0/0
21.9.2014 22:04

M78i91l46a19n 50R73a74d91e96k 3797116301691

ja vedel ze se tu objevi nejaky chudinka ktery se bude chtit opicit a nebude ani vedet proc.

+3/0
19.9.2014 20:20

M55i38r53o60s91l82a79v 60M94e95n55š29í37k 1724224283834

Vždyť do Velkomoravské říše patřily i Čechy a to mi stačí, protože Morava je tím středem. A to, že se na prahu Moravy postavilo větší město, je to pořád na prahu Moravy. A Slezsko? to je canc země od Bílé Vody po Mosty u Jablunkova, canc velice razovitý a nesourodý. Pro oživení nejchudší oblasti, to je Osoblažsko, existuje projekt rychlocesty z Ostravy do Nysy v Horním slezsku. Rychlocesta končí zatím dodělávájící se v Opavě. A ve středu toho cance žijí velice rád. A nějaké separatistické cypoviny? ani na um ne.

+2/0
19.9.2014 20:15

T57o48m26á61š 55N92o32v30o17t98n47ý 6785887569169

Tak jest, nesourody a navic razovity. Na tom našem konci jsou po odsunu lidé, pocházející odevšad. A šlonzak od Třinca nemá k člověku z Hané nebo Slovácka mentálně o nic blíž než k člověku třeba z Vysočiny nebo Hradubicka.

0/0
19.9.2014 21:36

I12v19a59n 98M71a74r55e20k 6174178982

!! Už tu krátce po "něžné" jeden takový týpek byl a založil "Hnutí pro samosprávnou Moravu a Slezsko",při svých propagačních akcích v moravských městech dostal párkrát na budku a bylo po "samostatnosti" ! ! ! 8-o;-(!!

+5/0
19.9.2014 20:03

P41a50v22e93l 54K47o29l84á60č27e72k 9314384762961

Lžete a hloupě. Jestli máte pocit že více jak 600 tisíc podpisů v roce 1991 pod petici za obnovu Moravy a Slezska je nějaká ojedinělá propagační akce, tak jste na velkém omylu. Vymývání mozků po více jak 20 letech ukazuje své plody. Jinak společnost pro Moravu a Slezsko vznikla již na konci 60. let, kdy už tehdy prosazovala trojfederaci. Ano, jistý Gustav Husák s nimi vyběhl ale to už je jen k dokreslení toho, že se nakonec Československo o 25 let později rozpadlo.

0/0
21.9.2014 15:11

T67o69m62á72š 60N57o27v66o72t30n69ý 6125687839849

Život ve Vidnavě není žádná sláva a nemyslím si, že by jeho kvalitě pomohla existence nějaké moravskoslezské země.

Od nás z Jesenicka je prostě všude do vnitrozemí daleko a trvá to dlouho. Cestu na letiště by tunel pod ČHS nijak výrazně nezrychlil.

Nevidím žádný problém v létání z Wroclawi nebo Katowic. Stejně tak jako v ježdění do Čech přes Kłodzko.

+2/0
19.9.2014 20:02
Foto

M73i69c50h48a84e33l 88K65o85t53s34c50h 6367317509914

Gdy do teho dehe  včl?

0/0
19.9.2014 19:46

J86i77ř43í 97S58o52c47h54o36r 1792922943361

Separatismus netřeba, Moraváci již dávno vládnou Čechům. Premiér je z Moravy a dokonce i primátor Prahy je Moravák.

+5/0
19.9.2014 19:20

P80a27v58e81l 91M42a86r56e67š 2359573822

Není Tvaruzkov na Hané?

0/0
19.9.2014 20:47

M45a72r17i74e 14P91o26k45o98r28n20á 9805164510

Já bych řekla, že většina z nás, Moraváků, je už docela imunní vůči separatistickým a nacionalistickým propagandám.

+8/0
19.9.2014 19:10

T75o21m97á11š 39N96o19v71o89t26n52ý 6335777489589

A u nás ve Slezsku většina lidí ani neví, že žije ve Slezsku.

+6/0
19.9.2014 19:18

P58a98v31e74l 71K10o68l11á80č28e14k 9884134202451

To je ovšem smutné, že neví, kde žijí, nevidím na tom nic pozitivního. A to, že i v rámci Moravy jsou regionální rozdíly, je normální.I v rámci jiných historických regionů jsou regionální rozdíly. I Sasko není monolit. Znojemsko, Zlínsko, Třebíčsko, či Přerovsko je stále Morava.

"šlonzak od Třinca nemá k člověku z Hané nebo Slovácka mentálně o nic blíž než k člověku třeba z Vysočiny nebo Hradubicka". Účelová argumentace, navíc  Slezsko by mělo mít vlastní zemskou správu. To je evidentní. A Moravu jako zemi lze členit na nižší správní jednotky ale mnohem citlivěji,než jak činí současné kraje, které záměrně a účelově moravské povědomí likvidují. Jinak je smutné, číst tyto postoje, ukazují, že záměr zlikvidovat v lidech přirozené moravské povědomí se daří.

0/0
21.9.2014 13:36



Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz